Sluitingsdagen 2024

Maandag 1 januari 2024: Nieuwjaarsdag

Dinsdag 2 januari 2024: Kerstverlof

Vrijdag 19 januari 2024: Gesloten, wij werken aan onze pedagogische kwaliteit

Maandag 01 april 2024: Paasmaandag

Vrijdag 26 april 2024: Gesloten, wij werken aan onze pedagogische kwaliteit

Woensdag 01 mei 2024: Dag van de Arbeid

Donderdag 02 mei 2024: Brugdag

Vrijdag 03 mei 2024: Brugdag

Donderdag 09 mei 2024: Hemelvaartsdag

Vrijdag 10 mei 2024: Brugdag

Maandag 20 mei 2024: Pinkstermaandag

Maandag 15 juli 2024 tot en met vrijdag 19 juli 2024: Zomersluiting

Donderdag 15 augustus 2024: OLV Hemelvaart

Vrijdag 16 augustus 2024: Brugdag

Maandag 9 september 2024: Teambuilding

Vrijdag 27 september 2024: Gesloten wij werken aan onze pedagogische kwaliteit

Vrijdag 01 november 2024: Sluitingsdag Allerheiligen

Maandag 11 november 2024: Wapenstilstand

Vrijdag 22 november 2024: Gesloten, wij werken aan onze pedagogische kwaliteit

Maandag 23 december 2024 tot en met vrijdag 03 januari 2025: Kerstverlof

Pedagogisch beleid

Onze pedagogisch beleid is vooral afgestemd op de interesse, de belevingswereld, het ontwikkelingsniveau en de toestand van de kinderen. Ieder kind ontvangt zodoende ontwikkelingskansen op maat, waardoor deze zo optimaal mogelijk verlopen.

Dit volgens de 6 dimensies van de pedagogische norm Memo-Q

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Emotionele ondersteuning
  • Educatieve ondersteuning
  • Omgeving
  • Gezinnen en diversiteit

 

Door te werken met het Memo-Q document kunnen we als organisatie perfect onze pedagogische kwaliteit meten en monitoren. Hierdoor kunnen we heel makkelijk bijsturen waar nodig is.

Om te kijken hoe elk kind individueel dit ervaart gebruiken we het ZIKO-VO instrument. Met dit instrument kunnen we kijken hoe de kinderen zich in onze opvang voelen en of ze geboeid bezig zijn. Zo kunnen wij als opvang afstemmen op wat de kinderen nodig hebben.

ZIKO-VO geeft ons een eenvoudige en betrouwbare kijk op hoe de kinderen zich in de opvang voelen. We gaan na in welke mate de kinderen zich in de opvang thuis voelen (welbevinden) en in welke mate ze van de activiteiten genieten en geboeid bezig zijn (betrokkenheid).

Met het ZIKO-VO kunnen we onze aanpak in onze opvang gericht verbeteren.

Ons pedagogisch beleid bevat ook een belangrijk “wenbeleid”. Ons wenbeleid is opgenomen in ons huishoudelijk reglement. Door een uitgewerkt wenbeleid te hebben, maken we het mogelijk om de overgang van de thuissituatie naar de opvang geleidelijk te laten verlopen. Hierdoor zal het kind minder stress ervaren. Het kind kan wennen aan een nieuwe omgeving, geuren, geluiden, stemmen van de begeleiding, een ander ritme…..

Tijdens het wenbeleid is het ook belangrijk dat we de vertrouwensrelatie tussen kind, zijn ouders en de begeleider laten groeien. Ook gebruiken wij de wenmomenten om met de ouders praktische info uit te wisselen over het dagritme en de gewoontes van het kind en over de werking van de opvang.

In ons pedagogisch beleid hanteren onze begeleiders de visie van Positief opvoeden. Elk kind is uniek. In het positief opvoeden hanteren wij 5 principes die een kind alle kansen geven om zich veilig te voelen zodat het zelfzeker op verkenning kan gaan.

  • Al onze begeleiders werken aan een ondersteunende en warme relatie met het kind
  • Al onze begeleiders kijken positief naar de kinderen
  • Al onze begeleiders hebben realistische verwachtingen
  • Al onze begeleiders geven veel complimentjes aan de kinderen en reageren duidelijk op wat de kinderen doen
  • We zorgen goed voor mekaar

Heb je vragen?

contacteer ons

Over ons

Het Malterieke behoort tot de groep Kinderopvang in je buurt.


Het Malterieke
Leuvensesteenweg 350

3190 Boortmeerbeek

Tel: 015/64.68.00   
info@kinderopvanginjebuurt.be 

Ondernemingsnummer: 759.909.579

Openingsuren

Het Malterieke is alle werkdagen open van 7.00u tot 18.00u.

Indien nodig kunnen de ouders nog gebruik maken van de flexibele opvang van 6.30 u – 20.00 u, mits bijbetaling.

Een rondleiding aanvragen

Een rondleiding in 1 van onze kinderdagverblijven,

vul hier het aanvraagformulier in