Kitty Ceulemans

Al zeer snel wist ik dat ik mijn roeping bij kleine kinderen lag.

Daarom heb ik tijdens mijn middelbare school dan ook gekozen om in deze richting te gaan studeren.

 

Ik ben in 2012 gestart als kinderverzorgster bij kinderopvang in je buurt.

Heel blij dat ik deel mocht uitmaken van deze fantastische organisatie en mee heb mogen werken aan de uitbreidingen die de jaren nadien volgde.

Dankzij Annick en Yves ben ik, Patricia, Jill en Shauni in 2021 mee in het bestuur mogen stappen

en werken we alle dagen aan onze kwaliteitsvolle en huiselijke kinderopvang waar elk kind zichzelf mag zijn.

 

Zelf sta ik in voor de financiële kant van de organisatie en neem ik het HR gedeelte op mij.

 

Thuis heb ik een partner achter mij staan op wie ik steeds kan rekenen en samen hebben wij 3 geweldige kinderen.

 

  

Pedagogisch beleid

Onze pedagogisch beleid is vooral afgestemd op de interesse, de belevingswereld, het ontwikkelingsniveau en de toestand van de kinderen. Ieder kind ontvangt zodoende ontwikkelingskansen op maat, waardoor deze zo optimaal mogelijk verlopen.

Dit volgens de 6 dimensies van de pedagogische norm Memo-Q

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Emotionele ondersteuning
  • Educatieve ondersteuning
  • Omgeving
  • Gezinnen en diversiteit

 

Door te werken met het Memo-Q document kunnen we als organisatie perfect onze pedagogische kwaliteit meten en monitoren. Hierdoor kunnen we heel makkelijk bijsturen waar nodig is.

Om te kijken hoe elk kind individueel dit ervaart gebruiken we het ZIKO-VO instrument. Met dit instrument kunnen we kijken hoe de kinderen zich in onze opvang voelen en of ze geboeid bezig zijn. Zo kunnen wij als opvang afstemmen op wat de kinderen nodig hebben.

ZIKO-VO geeft ons een eenvoudige en betrouwbare kijk op hoe de kinderen zich in de opvang voelen. We gaan na in welke mate de kinderen zich in de opvang thuis voelen (welbevinden) en in welke mate ze van de activiteiten genieten en geboeid bezig zijn (betrokkenheid).

Met het ZIKO-VO kunnen we onze aanpak in onze opvang gericht verbeteren.

Ons pedagogisch beleid bevat ook een belangrijk “wenbeleid”. Ons wenbeleid is opgenomen in ons huishoudelijk reglement. Door een uitgewerkt wenbeleid te hebben, maken we het mogelijk om de overgang van de thuissituatie naar de opvang geleidelijk te laten verlopen. Hierdoor zal het kind minder stress ervaren. Het kind kan wennen aan een nieuwe omgeving, geuren, geluiden, stemmen van de begeleiding, een ander ritme…..

Tijdens het wenbeleid is het ook belangrijk dat we de vertrouwensrelatie tussen kind, zijn ouders en de begeleider laten groeien. Ook gebruiken wij de wenmomenten om met de ouders praktische info uit te wisselen over het dagritme en de gewoontes van het kind en over de werking van de opvang.

In ons pedagogisch beleid hanteren onze begeleiders de visie van Positief opvoeden. Elk kind is uniek. In het positief opvoeden hanteren wij 5 principes die een kind alle kansen geven om zich veilig te voelen zodat het zelfzeker op verkenning kan gaan.

  • Al onze begeleiders werken aan een ondersteunende en warme relatie met het kind
  • Al onze begeleiders kijken positief naar de kinderen
  • Al onze begeleiders hebben realistische verwachtingen
  • Al onze begeleiders geven veel complimentjes aan de kinderen en reageren duidelijk op wat de kinderen doen
  • We zorgen goed voor mekaar

Heb je vragen?

contacteer ons

Over ons

Het Malterieke behoort tot de groep Kinderopvang in je buurt.


Het Malterieke
Leuvensesteenweg 350

3190 Boortmeerbeek

Tel: 015/64.68.00   
info@kinderopvanginjebuurt.be 

Ondernemingsnummer: 759.909.579

Openingsuren

Het Malterieke is alle werkdagen open van 7.00u tot 18.00u.

Indien nodig kunnen de ouders nog gebruik maken van de flexibele opvang van 6.30 u – 20.00 u, mits bijbetaling.

Een rondleiding aanvragen

Een rondleiding in 1 van onze kinderdagverblijven,

vul hier het aanvraagformulier in